بلاگفناوری

چالش‌های بازاریابی در متاورس

در دنیای بازاریابی کانال‌های مختلفی وجود دارند که کسب‌وکارها بنا به نیاز و اهداف‌شان به سراغ آنها می‌روند و در این میان، استفاده از کانال‌های جدید و تکنولوژی‌های تازه، کمک شایانی به جذب مخاطبان بیشتر و هدفمند می‌کند. مبحثی که در این مقاله قصد صحبت در موردش را داریم، تاثیر جهان متاورس بر بازاریابی (متاورس‌ مارکتینگ) و فرصت‌هایی است که از طریق آن به‌وجود می‌آیند.

تعریف متاورس‌ مارکتینگ

طبق مدل آمیخته بازاریابی (۴P)، ۴ عامل نقش بسیار مهمی در تعریف برنامه بازاریابی دارند که عبارت هستند از محصول، قیمت‌گذاری، مکان عرضه و پروموشن. دنیای متاورس باعث شده تا برای مکان عرضه راه‌های جدیدی پیدا شود و همین عامل کافی است تا قبول کنیم متاورس صرفا یک ترند زودگذر و موقتی نیست و باید آن را به‌عنوان یک کانال بازاریابی جدید و متفاوت با کانال‌های سنتی بپذیریم. بیشترشدن محتواها در مورد متاورس در اینترنت باعث شده تا این جرقه در ذهن بسیاری به‌وجود آید که متاورس واقعا چیست؟! این دغدغه را می‌توان از وضعیت سرچ کلیدواژه‌های مرتبط با متاورس نیز متوجه شد. نمودار زیر، روند سرچ کلیدواژه متاورس طی ۲ سال گذشته را نمایش می‌دهد.

ظهور WEB 3.0 و متاورس

اهداف بازاریابی در زمان Web1.0 محدود به ایجاد یک وب‌سایت و ارتباط یک‌طرفه از سوی یک کسب‌وکار با مخاطبانش بود. قراردادن اطلاعات تماس و ماهیت کاتالوگ بودن، در این زمان نقش پررنگی برای بازاریابی ایفا می‌کرد. بعدتر در Web 2.0 با ایجاد تعامل دوسویه و دریافت اطلاعات مختلف به‌صورت آشکار و پنهان (استفاده از کوکی‌ها و تاریخچه فعالیت کاربران)، تجربه کاربران در وب‌سایت‌ها بهبود یافت و متخصصان بازاریابی توانستند با داده‌های بیشتری مخاطبان خود را بشناسند و در اقدامات‌شان متناسب با آنها تصمیم بگیرند. اما در Web 3.0 و با ظهور متاورس، تعامل با کاربر و هدف‌گیری او وارد فاز جدیدی می‌شود که تاکنون کمتر به آن پرداخت شده است.

بازنویسی قوانین بازاریابی برای متاورس

شاید ما اولین موج از افرادی باشیم که با دنیای متاورس درگیر شده‌ایم اما کم‌وبیش اطلاعاتی از شرکت‌های پیشرو در مورد تجربیات‌شان از فعالیت در متاورس می‌تواند برای‌مان کمک‌کننده باشد. به‌صورت کلی، بسیاری از عناصر حیاتی بازاریابی در متاورس، شبیه همان عناصری هستند که در بازاریابی دنیای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما کاربرد این عناصر در دنیای متاورس می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

اهداف‌تان را برای مارکتینگ در متاورس تعریف کنید

چرا می‌خواهید از متاورس برای بازاریابی استفاده کنید؟ اگر مخاطبان شما در این فضا حضور دارند، هدف‌تان از حضور، افزایش آگاهی در میان مخاطبان، تثبیت جایگاه برند یا افزایش وفاداری مشتریان‌تان است؟ لازم است بگوییم که اهداف سازمان‌ها برای حضور در متاورس نباید محدود به افزایش فروش مستقیم باشد چراکه فروش محصولات مجازی به مراتب کمتر و کم‌رونق‌تر از محصولات فیزیکی است. همچنین لازم است به این نکته دقت داشته باشید که بسیاری از مخاطبان امروزی متاورس، افراد جوانی هستند که می‌توانند در عین ایجاد فرصت‌ها، ریسک‌هایی را به شما متحمل کنند.

پلتفرم‌هایی که بهترین فرصت‌ها را متناسب با برند شما دارند

در حال حاضر پلتفرم‌ها و بازی‌های متاورسی مختلفی مانند Roblox، Fortnite، Decenterland و Minecraft وجود دارند که هر یک می‌توانند برای هدفی کاربرد داشته باشند. به‌طور مثال، شرکت گوچی تلاش کرده تا راهی ارتباطی در دنیای متاورس با نسل Z پیدا کند. سال گذشته، گوچی توانست تا ۱۹.۹میلیون بازدیدکننده حین اجرای کمپین باغ گوچی جذب کند. باغ گوچی در دنیای واقعی وجود دارد و این شرکت تصمیم گرفته تا آن را در فضای متاورس واقعیت مجازی نیز پیاده کند. پیاده‌سازی این فضا در پلتفرم Roblox صورت گرفته بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا