درحالیکه دولت چین برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه کربن تلاش میکند (اوج انتشارات تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به کربن خنثی تا سال ۲۰۶۰)، این کشور به یکی از رهبران جهانی استفاده از وسایل نقلیه برقی تبدیل شده است. اما خودروهای برقی تنها جایگزین سبزتری نیستند که این کشور آن را دنبال میکند.
وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین ۱۶ سپتامبر سال جاری اعلام کرد رواج خودروهای متانولی را تسریع خواهد کرد و مدلهایی از آنها را آزمایش خواهد کرد. روز بعد، ژانگ جیانهوا مدیر سازمان ملی انرژی چین گفت این کشور درحال بررسی راههای جدیدی برای جایگزین کردن سوختهای فسیلی مانند هیدروژن سبز، متانول و آمونیاک است.
متانول که غالباً الکل چوب نامیده میشود، ماده شیمیایی آلی سادهای است که میتواند از منابع مختلفی مانند زغال سنگ، گاز طبیعی، زیستتوده و کربندیاکسید جذبشده از هوا تولید شود.
مزیتهای متانول بهعنوان سوخت واضح است: متانول به اندازه سوخت مرسوم قدرتمند، اما سبزتر است. قبلا متانول بهطور گستردهای در اتومبیلهای مسابقه مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا درحالیکه موتور را خنکتر نگه میدارد، به آن نیروی بیشتری میدهد. در برخی از سناریوها مانند حملونقل طولانیمدت، وسایل نقلیه متانولسوز میتوانند مقرونبهصرفهتر و مطمئنتر از خودروهای برقی باشند.
بهگفتهی لسلی برومبرگ، پژوهشگر مرکز علوم پلاسما و همجوشی مؤسسه فناوری ماساچوست که پتانسیل استفاده از متانول را در حملونقل در ایالات متحده مطالعه کرده است، موتورهای متانولی میتوانند ازنظر کارآیی با موتورهای دیزلی قابل مقایسه باشند، درحالیکه مشکل انتشارات دیزل را ندارند.
به مدت یک دهه، سوخت متانول در کشور چین بهعنوان راهی برای انتقال صنعت خودرو به آیندهای با آلودگی کمتر و وابستگی کمتر به سوختهای فسیلی مورد بحث و آزمایش قرار گرفته است، اما به مرحله اجرای گسترده نرسیده است. اقدامات اخیر دولت همراه با سایر تلاشهای دولتی در سال گذشته برای تهیه پیشنویس استانداردهای خودروهای متانولی و حمایت از صنایع مربوطه این موضوع را تأیید میکند که چین درمورد این سوخت جایگزین جدیتر شده است.
متانول درنهایت توجه عمومی را به خود جلب خواهد کرد، زیرا خودروسازان چینی بهدنبال نوآوری متحولکننده بعدی هستند که مانند خودروهای برقی میتواند هم موفقیتی تجاری و هم تقویتی سیاسی برای اهداف چین در زمینه فناوریهای سازگار با اقلیم باشد.
آزمایشهای چین روی متانول
امروزه حدود ۶۰ درصد از متانول جهان در چین تولید و استفاده میشود و این کشور را به رهبر جهانی تبدیل میکند. درحالحاضر بیشتر متانول در صنعت پلاستیکسازی استفاده میشود. این کشور در سال ۲۰۱۲ آزمایش یک خودروی متانولی را آغاز کرد و خودروسازان را تشویق کرد تا مدلهایی را برای اجرا در چند شهر بسازند، درحالیکه طی شش سال بعد دادههایی را درمورد اثرات اقتصادی و زیستمحیطی آنها جمعآوری کرد. نتیجه این بود که خودروهای متانولی میتوانند ازنظر مصرف انرژی ۲۱ درصد کارآمدتر از خودرهای بنزینی باشند، درحالیکه انتشارات کربندیاکسید آنها ۲۶ درصد پایینتر است. پس از این مرحله آزمایشی، دولت ملی چین در سال ۲۰۱۹ حمایت خود را از سوخت متانول خصوصاً در حملونقل عمومی، تاکسی و وسایل نقلیه دولتی اعلام کرد.
ژائو کای، نماینده ارشد چین در مؤسسه متانول که یک انجمن تجارت جهانی است، میگوید متانول همچنین گزینهای جذاب برای تأمین انرژی وسایل نقلیه سنگینی مانند کامیونها است که مسافتهای طولانی را طی میکنند.